Izaugsme, Promo, Psiholoģija | Monday, www.bigstockphoto.com

Sieviešu laikmets – maigā vara

Esam pieraduši tik ātri mainīties, ka vairs to pat nepamanām, taču arī pasaule mainās ļoti strauji – tā saka Diāna Ščerbanska, psiholoģe, ekonomikas zinātņu doktore un Sieviešu Prakses meistare no Ukrainas. Par sievietēm būtiskām pārmaiņām Monday saruna ar Diānu kādā viņas Sieviešu Prakses meistarklašu starpbrīdī.

 

Psiholoģe, ekonomikas doktore, lektore, Sieviešu prakses meistare Diāna Ščerbanska

Psiholoģe, ekonomikas doktore, lektore, Sieviešu prakses meistare Diāna Ščerbanska

Kā pēdējo 15 gadu laikā ir mainījusies sievietes loma biznesā?

Kolīdz pasaule sāka mainīties, kļūt mobilāka, un visam sāka pietrūkt laika, izrādījās, ka sievietes psihe ātrāk un efektīvāk pieņem pārmaiņas un piemērojas tām. Tā kā mūsdienās ātru lēmumu pieņemšanas faktors ir teju viens no svarīgākajiem, tad arī te mēs, sievietes, esam izrādījušās efektīvākas. Mēs taču ātrāk reaģējam uz pēdējā brīža ceļojumu piedāvājumiem, esam atvērtākas jaunām sadarbības iniciatīvām, naskākas izpārdošanās. Ja ir ātri jāizlemj, atbildot uz “jā” vai “nē”, tad sieviete pareizo atbildi drīzāk sajūt intuitīvi, nevis apdomā un sāk analizēt – kā tas vairāk raksturīgs vīriešiem.

Joprojām sabiedrībā pietiekami skaļš ir viedoklis, ka sievietēm nav vietas biznesā. Ka uz sievietēm nevar paļauties, ka viņas nespēj pieņemt lēmumus, ka viņas ir emocionālas – tas viss biznesā it kā traucējot.

Mūsdienu bizness ir būvēts uz attiecībām. Šodien ir svarīgi, lai starp iesaistītajām pusēm būtu labs kontakts. Ne ar vienas, ne otras puses profesionālismu vairs nepietiek, svarīga ir emocija, kas radīsies no kopīgā produkta. Spēja veidot attiecības ir izteikti sievišķā kompetence. Vēl vairāk! Šodien pats svarīgākais starp zīmolu un klientu ir viņa lojalitāte pret to. Bet lojalitāte savā būtībā ir mīlestība! Piemēram, ja es mīlu zīmolu Chanel, tad es nopērku šī zīmola somiņu, lai gan skaidrs, ka tā nav labāka par tūkstoš citām somiņām. Manas labās attiecības ir tās, kas ļauj man doties pie zīmola un atstāt tur manu naudu. Bet kurš ir labu attiecību meistars? Tās ir emocijas, tāpēc zīmols – tās ir emocijas, nevis loģika.

Biznesa pasaule pamazām “atbrīvojas” no klaji vīrišķīgas domāšanas. Ekonomiskā vara tiek pārdalīta, nododot to arī sieviešu rokās, un, pat, ja ekonomiskus vai biznesa procesus risina vīrietis, viņš to dara vairāk sieviešu stilā. To sauc par Y biznesa stratēģiju. Protams, neviens nelieto apzīmējumus sieviešu vai vīriešu biznesa stratēģija, bet saka – Y strateģija. Taču patiesībā aiz tā stāv sievietēm raksturīgas kontroles metodes – tolerance, demokrātija, pārvalde, kurā visa vara ir atbilstošā projekta vadītājam. Vertikāle vairs nekontrolē visus procesus, to dara tajā brīdī atbildīgais, protams, nenoliedzot kompānijas vadītāja lomu.

Kā tas izpaužas?

Sievietei ir svarīgs process, vīrietim – pats mērķis. Līdz ar to vīrietim bizness ir tikai darbs, bet sieviete biznesu nostāda līdzās ģimenei un bērniem. Sievietei nav robežu – ja sievietei ir padotie, viņai ir svarīgas labas attiecības ar tiem.

Iedomājieties, ja mēs ar jums būtu sieviešu nometnē, kurā dzīvo 100 sievietes. Katra sieviete savā lietā, sfērā, unikālajā kompetencē būs galvenā. Un pati galvenā sieviete šajā nometnē nevis kontrolēs, piemēram, ēst gatavošanas procesu, bet tikai konceptuāli apspriedīs, ko visas ēdīs un kā plānos darbus, bet ar gatavošanas procesu nodarbosies viena sieviete, un viņa tur būs galvenā. Par bērnu audzināšanu savukārt būs atbildīga cita, un galvenā sieviete ar viņu šos jautājumus apspriedīs un risinās, ja būs vajadzīgs viņas atbalsts. To sauc par tādu biznesa vadības matricas metodi, kurš balstās nevis uz principu, ka es esmu svarīgāks par tevi, bet gan mēs visi strādājam kopēja labuma vārdā, vienas konkrētas tābrīža prioritātes virzienā.

Vai bizness kļūst sievišķīgāks?

Biznesā ir nepieciešamas četras svarīgas kompetences. Pirmā ir rezultātu sasniegšana. Šī ir raksturīga vīriešu kompetence, proti – redzu mērķi, redzu arī ceļu, kā to sasniegt. Otrā – informācijas apstrāde, spēja atlasīt vajadzīgo informāciju, kas arī vairāk vīriešu lauciņš, taču ne tikai. Trešā – resursu kontrole. Un tā jau ir sieviešu kompetence – prasme taupīt un rīkoties ekonomiski. Un visbeidzot – attiecību veidošana ar klientiem un darbiniekiem; arī šis ir sievietes lauciņš. Pa vidu atrodas līderisma kompetence, un tā ir prasme nodalīt prioritātes. Mūsdienās prasme strādāt ar informāciju vairs nav absolūta vērtība – informācijas ir ārkārtīgi daudz, un mēs tik un tā operējam tikai ar to, kas līdz mums nonāk. Spēja sasniegt rezultātus, neskatoties uz līdzekļiem – arī tas vairs nestrādā. Taču resursu emocionāli prasmīga lietošana un spēja veidot attiecības – tās ir šodienas vērtības. Dominē raksturīgas sievišķīgās kompetences, turklāt nav svarīgi, kas mēs esam pēc dzimuma – vīrietis vai sieviete.

Kā šobrīd biznesu ietekmē sievišķā enerģija?

Man vakar bija trīs pārrunas. Ja es būtu vīrietis, visticamāk, es censtos pārspēt savus pretiniekus. Bet es nācu ar savu sievietes mieru, es atnācu palīdzēt. Manī bija interese, empātija, es centos palīdzēt. Un tā biznesu veido ikviena sieviete.

 

Piemēram, jūs gribat iegādāties ceļojumu. Kāds vienmēr gribēs lētāko ceļojumu, bet jums ar to nepietiek, un ir vajadzīgs tas, kas vajadzīgs tieši jums. Viena ceļojumu kompānija vienkārši dod vislētāko, bet otra, kurā ir dārgākas biļetes, saka: atnāciet, aprunāsimies, sapratīsim, kas jums ir svarīgi. Ar ko kopā jūs ceļosiet? Ja jūs atbildat, ka ceļosiet viena, jo gribat rakstīt savu grāmatu, kompānijas pārstāvis jums piedāvās istabiņu ar skatu uz parku, nevis uz jūru. Jo pie jūras visu dienu bļaustās bērni, un jūs nevarēsiet pastrādāt. Tādu lēmumu var pieņemt tikai tad, ja ir augsts izpratnes un empātijas līmenis. Kompānijas pārstāvis ir iejuties jūsu ādā, viņš ir kļuvis par jūsu draugu. Un ļoti iespējams, ka jūs pieņemsiet šķietami iracionālu lēmumu un izvēlēsieties otru kompāniju – tikai tāpēc, ka viņi spēja ar jums atrast kopīgu valodu. Un jūsu nauda paliks šai kompānijai.

Vai tas nozīmē, ka šis ir sievietes laiks?

Jā, šī jaunā pasaule ir izrādījusies dāvana mums, sievietēm. Taču tā vēl nav kļuvusi par kulturoloģisku praksi. Šeit ir disonanse – no vienas puses, mums ir ļoti labi, bet no otras – sabiedriskā doma joprojām runā par sievietes lomu mājās, par vīrieša vadošo lomu biznesā un karjerā. Un sieviete iekšēji it kā jau visu zina, taču ārēji tam vēl nav apstiprinājuma. 

Vīrieši dažkārt apgalvo, ka sievietes, ienākot biznesā, izjauc galveno tā ideju – pelnīt, jo tas viņām neesot svarīgi.

Sieviete un nauda ir sinonīmi, naudas pasaule ir sievietes pasaule. Bērts Helingers (austriešu filozofs un psihoterapeits) saka – nauda guļ pie mātes kājām. Vīrieši – tas ir stāsts nevis par naudu, bet gan par ideju. Viņi pelna naudu tāpēc, lai patiktu sievietēm un lai iegūtu statusu. Un sievietes šajā procesā arī labprāt piespēlē. Galu galā – cik kurpju pāru dažai no mums ir?

Un ko darīt vīrietim, ja viņš mūs nevar pārsteigt ar jaunām kurpēm? Vai tāpēc vīrieši šobrīd ir apmulsuši un tādi kā pazaudējušies?

Vīrieši radīja biznesu, paspēlējās tajā. Tagad tajā ir nepieciešams funkcionēt, jo viss jau ir izdomāts. To, kas jau ir zināms, ir pārņēmušas sievietes. Visai pasaulei šodien vajag jaunas idejas, jaunu politiku, jaunu kultūru, zinātni, inovācijas. Visu šo jauno var nest vīrietis. Un te vīrieša pazaudēšanās nāk par labu, jo tikai tas viņu sapurina, liek viņam sākt izdomāt un radīt ko jaunu. Ja vīrietim bizness vairs nav interesants, viņam gluži vienkārši ir jāpāriet jaunā līmenī.

Izlasi arī Diānas pārdomas par dažādu paaudžu sieviešu uzvedības atšķirībām darījumu pasaulē

 

Nepalaid garām iespēju noklausīties klātienē Diānas Ščerbanskas lekciju par sievietēm jaunajā laikmetā konferencē Sieviete Biznesā 2015. Līderība. Pieredze. Enerģija” 16. Jūnijā. Konferences programma šeit

One Komentārs

  1. ghm
    21/09/2014 20:26 | Saite

    tiesi taa, sobriid ir sieviesu laiks. un kurs idiots ir nodefineejis-sieviesu un viriesu darbi, biznesi utt???????? ko gribu, to daru!!!! uzjaat sabiedriibas aprobezotajaam dogmaam.

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!