Attiecības, Iedvesmai Kāds klausītājs tu esi | Monday, foto-www.bigstockphoto.com

Kāds klausītājs tu esi?

Ja tu sarunā ievēro seno labo likumu 80/20, kas nozīmē – 80 % laika klusē un klausies, bet tikai 20% runā, tad vari uzsist sev uz pleca – esi labs klausītājs. Ja nē – tev vēl jāaug. Galvenais šķērlis būt labam klausītājam ir pārlieka prāta aizņemtība un nodarbinātība ar savām domām un vēlmi tās pateikt.

Kamēr audz, vērtīgi būtu noskaidrot, kurš no sliktajiem klausītājiem esi tu pats. Pavēro arī savus kolēģus, vadītājus, sarunu biedrus un mēģini identificēt kurš ir kurš. Vai tu esi tas runātājs, kas sarunu uztver ka iespēju izpaust savu statusu, idejas, sasniegumus, vai varbūt tas, kurš ir nodarbināts noformulēt savu lielisko domu, kamēr otrs runā vai cits… . Lūk, grāmatas Power Listening: Mastering the Most Critical Business Skill of All (Penguin, March 2012) autora Bernerda Ferrari apkopotie klausītāju tipi.

 

Dogmatiskais klaustītājs

Šis klausītāja tips savu sarunu biedru klausās galvenokārt, lai noteiktu, vai viņa/viņas idejas saskan ar viņējām, vai lai apstiprinātu savas pārliecības. Liekas, ka viņš klausās uzmanīgi, bet īstenībā viņš neklausās ar atvērtu prātu. Pauzes viņš izmanto, lai restartētu savas domas. Kaut droši vien viņam ir labi nodomi, taču viņa klausīšanās stils liek sarunu biedram justies nekomfortabli, un pat mazliet iebiedētiem. Uzmanies gan – šis klausītājs sarunas laikā bieži vien pa solītim vien “samin” saruna biedra idejas un labās domas.

Neapmierināmais klausītājs

Ak, vai ja tev sarunā gadās šāds klausītājs un pavisam traki, ja tavs priekšnieks ir šis tips! Viņi ir nekam nederīgi klausītāji. Viņu domu gājiens jau no sarunas sākuma ir nobloķēts ar pārliecību, ka otra idejas un domas ir “pilnīgi garām”. Viņi ir tipiski kurnētāji, kas nespēj slēpt nicinājumu pret citu cilvēku idejām. Viņi pat sarunas uztver kā neizbēgamu ļaunumu un sarunu biedram sūta nepārprotamu vēstījumu “tu esi pārāk apsēts ar to… . Kāpēc tu domā, ka mani tas kaut mazliet interesē”. Ar neatlaidību un pacietību, reizēm pat sāpīgi, cilvēki tiek līdz sarunām un pat vienošanos ar viņiem. Taču daudziem nepietiek enerģijas, lai ar šiem cilvēkiem runātu par savām idejām.

Maskējošais klausītājs

Uzmanies no viņa. Viņš ir lielisks runātājs un arī maskēšanās meistars, kura jautājumi sarunu biedram liks justies kā boksa ringā. Viņš ir noslīpējis smalku vienvirziena komunikācijas stratēģiju. Viņš jautājumus izmanto, lai vadītu sarunu sev vēlamā virzienā; lai sūtītu brīdinājumus vai uzvedinātu uz sev vēlamo atbildi. Bieži šādi klausītāju tipi ir iesēdušies visaugstākajās amata pozīcijās un savas sarunas, mītiņus viņi vada pēc principa – vienpusīgi izklāstīt savu pozīciju. Retoriskiem jautājumiem un apgalvojumiem viņam izdodas panākt, ka galu galā visi piekrīt viņa priekšlikumam.

Neatlaidīgais klausītājs

Šis tips daudz runā, bet tā arī nepasaka neko jēdzīgu. Ja tu uzmanīgāk ieklausīsies viņā, tu sapratīsi, ka ne viņa jautājumi, ne komentāri neveicina auglīgu, rezultatīvu sarunu. Viņš nemītīgi atkārto kādu jautājumu un domu, sarunā it kā rediģējot savu domu, to slīpējot un pulējot. Arī šis klausītaju tips sarunu biedrā meklē atbalsi savām idejām un aizspriedumiem. Kad tu runā ar šo tipu, tevi visu laiku nepamet sajūta, kas notiek divas paralēlas un dažādas sarunas.

Klausītājs – atbildētājs

Visi grib atrisināt problēmas, bet šis tips savus risinājumus pūš kā no pārpilnības raga pat vēl pirms sarunu biedri ir nonākuši pie kopsaucēja, par ko ir runa, vai kāda problēma ir jāatrisina. Viņš it kā sūta signālus, ka neviena ieguldījums te nav vajadzīgs. Viņš ir ļoti pašpārliecināts. Lai viņu nesajauktu ar dogmatisko klausītāja tipu, pievērs uzmanību katra sarunas motivācijai – atbildētājs grib iepriecināt vai atstāt iespaidu, savukārt dogmātiskais tips grib panākt savu taisnību. Šo tipu tu atpazīsi pēc tā, ka viņš nevar apstāties savu priekšlikumu stumšanā, viņam ir ātras un gatavas atbildes un iebildumi jebkuram saruna biedra priekšlikumam.

Klausītājs-aktieris

Viņi sākotnēji izskatās iesaistīti un pat uz sadarbību vērsti, bet viņiem patiesībā dziļi neinteresē, ko jūs gribat, jo viņi lēmumu jau ir pieņēmuši. Viņi ir smaidīgi un pat harismātiski, paviršā komunikācijā rodas iespaids, ka viņi ir empātiski, taču ieskaties vērīgāk viņu smaids ir viszinošs un pārāks. Īstenībā viņš spēlē spēles – izmanto informāciju, kas nav patiesa vai apstiprināta, viņš paratsi arī nedara to, ko sola.

Avots šeit

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!