Iedvesmai, Veselība Ēdam apzināti! | Monday, foto-www.bigstockphoto.com

Ēdam apzināti!

Ja runājam par šobrīd tik aktuālo apzinātības tēmu, jāsaprot, ka tajā ietilpst arī apzināta ēšana. Kāda tā ir? Kā iemācīties ēst, lai organisms priecātos par ēdienu un vienlaikus tas nāktu par labu veselībai? Par to Monday stāsta jogas pasniedzēja un psiholoģe, sistēmiskā psihoterapeite apmācībā Solvita Mētra Ozoliņa, „Austras māja”

 Foto_Solvita

Just, nevis pieņemt gatavas receptes

Informācijas par to, kā pareizi jāēd, šobrīd ir daudz. Mēs varam sekot savām autoritātēm slavenību vidū, vērot, kā viņi ēd un kā izskatās. Tā kā viņi parasti izskatās labi, rodas vēlme pārņemt viņu pieredzi copy-paste versijā. Tikai jāatceras, ka katram publiskam stāstam ir privāts konteksts, par kuru parasti nerunā. Un galvenais – katrs cilvēks ir atšķirīgs.

Pirms nekritiski pieņemam šo informāciju, jāizvērtē savas rīcības patiesais mērķis. Ko es gribu panākt? Gribu notievēt un būt kā modele bildītē? Gribu pabadoties un attīrīt organismu, jo tā ir pareizi? Atradu labu diētu, kuru vajadzētu izmēģināt? Neēdīšu gaļu, jo negribu nogalināt dzīvniekus? Vai tomēr aiz šiem lēmumiem ir kāds cits mērķis, piemēram, labi justies? Ieklausīties sava organisma vajadzībās un tās apmierināt, lai būtu ar sevi saskaņā? Justies labi savā ķermenī – īsākā, garākā, tievākā, dūšīgākā? Diemžēl tā vietā, lai izsvērtu, kas der vai neder tieši man, mēdzam iekrist melnbaltās domāšanas slazdā – lūk, tas ir pareizs, tas nav, tas ir labs (jo atzīts, populārs), bet tas – nav. Šī ir pretruna starp dabīgu motivāciju būt disciplinētai, ritmiskai un piespiešanos ar milzīgu gribasspēku, lai realizētu varoņstāstu.

Attīstot spēju vērot savas sajūtas, organisms pats spēj pateikt priekšā, kādi ir tieši man derīgie produkti, diētas, ēšanas laiki, biežums, nepieciešamais ūdens daudzums. Vērīgums jeb apzinātība veido labas attiecības ar savu organismu, un tad dabiski varam atpazīt patiesu sāta sajūtu no mānīgas vai, piemēram, bada sajūtu atšķirt no slāpēm. Patiesībā mēs visu laiku saņemam informāciju no sava organisma, un, ja šīs frekvences attīrām un noregulējam pēc iespējas precīzāk savus raidītājus, varam skaidrāk sajust, kas, kad un kā jāēd, lai āda būtu starojoša, mati kupli, enerģijas līmenis līdzsvarots. Ja turpretī ar varu piespiežamies kādai „ļoti labai un modernai diētai”, neesam īsti apzinājušies, kāpēc tas ir vajadzīgs, neesam kontaktā ar savu ķermeni. Bet ķermenis ir pārāk sarežģīts mehānisms, lai to līdzsvarotu, vadoties pēc vienas ideālās diētas. Izkopjot apzinātību un sevis vērošanu, sajušanu, pieredzēšanu, var kardināli mainīties skatījums uz to, ko sevī „ielaižam” jeb ēdam. Tā arī ir apzināta ēšana. Apzinātība iet vienā solī ar organisma vajadzībām, radot labu ritmu, labas sajūtas, apmierinātību, kas ir pamatmotivācija būt disciplinētai, funkcionēt dabiski.

Apzinātības prakse, joga un ēšana

Pasaulē lielu atzinību iemantojusī apzinātības prakse akcentē vajadzību trenēt nošķīrumu starp sajūtām un – domām, stereotipiem, konstrukcijām, priekšstatiem, emocionālajām reakcijām. Kādēļ ir svarīgi to nošķirt? Ja sajūta ir turpat, kur doma, mēs rīkojamies automātiski, faktiski autopilota režīmā, bez apdomas. Notiek tā – sajūtu un uzriez padomāju – oi, kā gribas ātrāk paēst! Nav telpas, lai kaut mirkli apstrādātu sajūtu – vai es tiešām gribu ēst? Varbūt vienkārši gribu atvilkt elpu un tam derēs arī tējas tase? Savukārt ēdot vajadzīga pauze starp sajūtu un domu, lai saprastu – varbūt ir jau gana? Taču steigā turpinu ēst, nejūtot sāta mirkli. Tā ir rijība, jo arī sāts ir jāsajūt. Bet, jo lielākas attālums starp sajūtu un domu, jo vieglāk es varu pieņemt lēmumu un radīt sev iespēju pavērot, sajust, izgaršot, būt klātesošam ēšanas procesā. Ja ir šāds skatījums uz ēšanu, varam runāt par ēdienu kā mākslu, ēdienu kā zālēm, ēdienu kā dziedināšanos, un kā dzīvošanu.

Arī no jogas kā garīgās prakses skatījuma, ja cilvēks meditējot attīsta savu sajutīgumu un apzinās, kas viņā notiek, viņš spēj savas sajūtas atpazīt un sadzirdēt ķermeņa dotos signālus, nevis kāpj tiem pāri. Apzinātības ieguvums ir tostarp arī atšķirīgs skatījums uz ēšanu. Ja pārfrāzējam filosofa Renē Dekarta 17.gs. izteikto sentenci „domāju, tātad esmu”, varētu teikt „apzināti ēdu, tātad esmu”.

Sāc pārmaiņas ar “kāpēc?”

Pavasaris ir brīnišķīgs laiks, lai runātu par kaut ko jaunu. Daba sāk mosties, apkārt viss zaļš un krāsains. Sāc pārmaiņas loģiskā secībā! Vispirms atbildi uz jautājumu, kas ir tavs mērķis, kāpēc tu gribi mainīt ēšanas ieradumus, kāpēc tev vispār ir radies šis jautājums? Sāc ar organisma attīrīšanos. Sāc ar to, ka katru dienu dzer vairāk ūdens, bet mazāk kafijas. Nākamais solis – palutini savu organismu, izmēģini 21. gadsimta superproduktus – spirulīnu, mārdadžu sēklas, kviešu asnu pulveri u.c. Uzmanīgi vēro, kā tavs organisms reaģē. Jo tīrāks organisms, jo vairāk tas tieksies pēc tīrākiem un spēcīgākiem produktiem. Un tam derīgie produkti mums garšos, bet mazāk derīgie aizies no ikdienas ēdienkartes .

Sāc lēnām

Sākot kādas pārmaiņas ļoti strauji, mēs ātrāk nogurstam, jo esam uz spēcīga viļņa, turklāt bieži vien tas ir modes vilnis, kas ar ar lielu jaudu un enerģiju uznes augstumā un motivē. Liela prasme ir atvērt maņas un ļauties, lai vilnis nes. Ļauj jaunajam iedzīvoties un nostiprināties. Dalailama, uzrunājot iedvesmotos Rietumu sekotājus, aicinājis, lai tie neseko viņam kopējot, lai meklē savus ceļus un paļaujas, ka ceļš agrāk vai vēlāk aizvedīs uz jūru, jo visas upes ved uz jūru. Gudrība ir atrast savu ceļu un noturēties uz tā.

Lēnas pārmaiņas ir labas pārmaiņas. Dažādu kultūru tradīcijās minēts 40 dienu princips, kas vajadzīgs, lai beigtos vecais process un sāktos jauns. Arī jogā min jebkuras tehnikas 40 dienu praktizēšanu, lai iemantotu jaunus paradumus.

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!