Izaugsme, Promo Tavs digitālais zīmols | Monday Andris Rubīns. Foto no personiskā arhīva

Tavs digitālais zīmols

Brendinga guru, reklāmas aģentūras DDB vadītāja Andra Rubīna padomi digitālā zīmola veidošanā.

Mūsdienu ROI

Interneta revolūcijas pētnieks Aleksandrs Bārds (Alexander Bard jeb @Bardissimo) apgalvo, ka mūsdienu pasaulē ietekmes sfēra ir pārbīdījusies – agrāk bija svarīgi, cik tev ir naudas un bagātības, tagad – cik tev internetā (blogā, sociālajos medijos u.c.) sekotāju, fanu un draugu. Kā arī – cik ietekmīgi ir tavi draugi jeb cik daudzi tev seko un cik ātri viņi reaģē. Tāda ir jaunā ietekmes mēraukla. Jaunā laikmeta ROI no return on investment (investīciju atdeve) ir kļuvusi par return on involvement (iesaistījuma atdeve). Šo ietekmi ir grūti nopirkt. Tu nevari tikt pirmajās Google linku vietās, ja vien neesi radījis saturu, kas ir visvairāk pieprasīts ar klikšķiem un skatījumiem. Tomēr ir dažas lietas, kas nemainās. Visos laikos esam nodarbojušies ar savas identitātes meklējumiem, viens – ar mērķi neatšķirties, savukārt otrs – ar izmisīgu vēlmi atšķirties. Turklāt konkurence joprojām pastāv. Tāpēc sociālie mediji šodien ir ērtākais, lētākais un ātrākais kanāls, kā radīt savu zīmolu, kā pievienot papildus vērtību savam kapitālam vai pat uzbūvēt to no nulles.

Kas jāzina zīmolam digitālā laikmetā

Protams, Twitter, Facebook, Draugiem.lv, Linkedin vēl nav visa dzīve un visa pasaule, tomēr, ja šodien gribi būt lietas kursā un pulsa ritmā, tev tur ir jabūt. Ja gribi būt pieprasīts, tev ir jāzina šīs spēles noteikumi. Lai tevi vispār pamanītu, ir jābūt savam viedoklim, turklāt pietiekami spilgtam. Diemžēl salīdzinoši maza daļa no sociālo mediju aktīvistiem var radīt oriģinālu saturu, paust spilgtu vai nekaunīgu, vai atbruņojoši atklātu viedokli. Piemēram, nu jau bijušais izglītības ministrs Ķīlis pat savā atkāpšanās paziņojumā pamanījās uzkarsēt mediju interesi, pasakot, ka beidzot atkal varēs visus saukt par idiotiem. Tā teikt – nepazaudējiet mani. Kāpēc Liepnieks, Stendzenieks, Timrots, Kažoka, Kukarane, @Saksss vai @Zmeycharauski ir tik pieprasīti? Jo viņi ir autentiski un sociāli jutīgi pret norisēm sabiedrībā. Viņi nebaidās būt atklāti, pat ievainojami, prot būt asprātīgi vai kareivīgi, nevairās provocēt, piedāvāt savas idejas. Viņi ir citādi. Atklātība, protams, var novest arī līdz visai muļķīgām situācijām. Labs piemērs ir Liepnieka tvīts par draudzenes komentāru attiecībā uz apģērbu, kurā viņš izskatoties pēc maksātnespējīgā – tas parādījās tikai pāris nedēļas pirms ziņas par Liepnieka reālo maksātnespēju. Tā ir arī drosme un spēja par sevi pasmaidīt, kas atšķir ikdienišķus tvītotājus no potenciāla zīmola. Protams, te vajag stiprus nervus, veselīgu attieksmi pret atšķirīgiem viedokļiem, spēju pieņemt pārmetumus, reaģēt uz to visu ātri un ar humoru. Skaidrs, ka vieglāka un ātrāka iespēja kļūt par sociālo mediju ir komunikāciju jomā strādājošiem cilvēkiem, jo viņiem ir trenēts sociālais jutīgums, viņi spēj ielikt tviterformātā kodolīgus tekstus, un viņiem jau ir vārds. Labā ziņa – tāda iespēja šodien ir visiem. Lūk, daži padomi.

Mans sociālo mediju labas uzvedības kodekss

1.      Esi autentisks, karsts, ātrs, drosmīgs. Vienalga, vai tas ir darbs vai pašizteiksme, noteikums ir viens – tam jānāk dabiski. Cilvēki gaida, lai tu reaģē dzīvi, viegli un ātri. Tviterī saruna ir beigusies jau pēc stundas, tāpēc spēja reaģēt par aktuālu tematu, paust drosmīgu, ironisku, bet galvenais – personīgu – viedokli, liecina, ka esi dzīvs.
2.      Neatražo svešu saturu. Internetā ārkārtīgi daudz cilvēku atražo svešu saturu – citu viedokļus, rakstus, jokus, bildes. Turklāt daudzi pieļauj vienu no lielākajām kļūdām – uzrāda to kā savu saturu. Internets ir tik caurspīdīgs, tik ātri atšifrējams un var būt nežēlīgs. Tie, kas pārredz laukumu, jau zinās, ka esi viltvārdis, un reputācija neatgriezeniski var tikt sagrauta.
3.      Turi roku uz pulsa. Lai citiem būtu interesants, esi lietas kursā, neatslēdz savas maņas un interesējies par pasauli, savas nozares tendencēm, aktualitātēm. Tiklīdz pārtrauksi kustību, tu pazudīsi no kartes. Tāpēc …
4.      …integrē to savā dzīves stilā. Tad tas izdosies dabiski. Esmu šos rīkus plūstoši iekļāvis savā ikdienā, un daru vienlaikus ar citiem darbiem – dzerot kafiju, lasot ziņas, stāvot krustojumā… Padari to par darba procesa sastāvdaļu un uzņēmuma vērtību – būt dzirdīgiem un jutīgiem. Izbrīvē tam laiku, atrodi iemeslu un iesaisti.
5.      Esi aktīvs. Rīko saturīgus konkursus un iesaisti sarunā. Kāpēc viens no Latvijā ietekmīgāko zīmola topa augšgalā esošajiem ir zīmols Stilīgi apavi ? Jo viņi ne vien pārdod, bet arī iesaista (http://www.zimolutops.lv/ietekmigakie-zimoli/iesaiste/ ).
6.      Esi atsaucīgs. Tviteris ir ātrākais šobrīd pieejamais kanāls, tāpēc tad, kad cilvēki meklē palīdzību tieši tviterī – vai nu suns pazudis, vai naudas maks, vai elektrība – reaģē, ja vari palīdzēt.
7.      Nepazūdi, bet arī nepārbombardē. Sociālie mediji prasa nepārtrauktību. Mūsos klausās, jo esam pieradinājuši savu auditoriju, un tas uzliek zināmu atbildību. Bet nepārforsē! Tie, kas feisbukā katru dienu centīgi saliek 20 bildes ar kaķiem, bērniem vai pašportretiem, mani nereti nokaitina tiktāl, ka esmu spiests atteikties no šīs draudzības. Ja vienas personas deva ir par lielu, tas traucē gūt kopskatu.
8.      Novelc žaketi un atbrīvojies. Politkorekti, ieturēti, vienmēr pareizi, bez emocijām – ar to nevar ieinteresēt, aizraut un noturēt auditoriju. Nekas nav mainījies – cilvēkus joprojām pievelk spilgtas personības. Lamatas, kurās iekrīt daudzi uzņēmumi – uztvert sociālos medijus kā vēl vienu korporatīvo ziņu kanālu. To drīzāk vajadzētu uztvert kā sarunu starp labiem draugiem ar kopīgām interesēm, un nemēģināt runāt sausā korporatīvā valodā. Kāpēc telekomunikāciju zīmoliem ir daudz sekotāju? Tāpēc, ka viņi interesējas par savu auditoriju un reflektē viņiem nozīmīgas lietas. Ja šobrīd aktuāls ir hokejs – tad mēs par hokeju. Kāpēc zīmols Amoralle (@_AMORALLE_) ir sociāli tik dzīvs? Jo viņi ir svaigi, viegli, un rotaļīgi – tieši tādi, kā Amoralle komandas dāmas.
9.      Nepazūdi starp citiem vai lielajiem. Kāpēc cilvēki fano par Volkswagen  reklāmām – jo viņi godīgi atzīst savus trūkumus. Viņi par sevi pasaka – mēs esam maziņš auto, toties ar Volkswagen tava māja izskatītiesies lielāka… Vai arī Avis: mēs esam otrie, tāpēc cenšamies vairāk. Cilvēki, kas ir perfekti, nav interesanti, jo viņi nav īsti. Cilvēki viņiem  netic.
10.  Spēlējies. Uztver to visu viegli. Ne kā pienākumu: “nu, ar ko man šodien jāpabaro mana cilts”. Uzsāc pingpongu ar saviem sekotājiem, izaicini, provocē, iepriecini. Īstais svaigums un azarts rodas no pašas saspēles.

2 Komentāri

  1. Eli
    22/09/2014 15:36 | Saite

    a tad jau sanaak, ka man visa sava dziive jaatseezh tviteri, facebokaa, tikai tpc, lai kadam atskaitiitos, ko es eedu vakarinjas, ko nopirku veikalaa. tas nav INFANTILI? un debili ? unnn, tikai tpc lai kaut ko vairaak nogruuztu? mja. smiekligi. 😀

  2. Eli
    22/09/2014 15:34 | Saite

    a kas ir amoralle? ok, paskatijos, bet nu neko vairaak, par vulgaritaati, prastumu seit nesaskatu. un nosaukums, perverss, nekadas elegances. lur nu veel sava stila. peeeeeeeeee.

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!