Izaugsme, Vadīt | Monday Avots flickr.com

Stāsts par Hondu. Bet patiesībā – par dzīvi

Hārvardas Biznesa Skolas profesora Kleitona Kristensena bestsellerā How will you measure your life ir daudz labu biznesa situāciju aprakstu. Taču viņš aicina biznesa stratēģijas piemērot arī dzīves mākslai.

Hondas stāsts

Avots flickr.com

Neveiksme. Pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados japāņu autoražotājs Honda iekāroja ASV motociklu tirgu, kurš vēsturiski piederēja galvenokārt Harley-Davidson un dažiem Eiropas ražotājiem. Hondas stratēģija bija skaidra – ar zemāku cenu un japāņu kvalitāti atņemt lielajiem zvēriem 10% no tirgus. Tomēr šī stratēģija gandrīz sagrāva Hondu. Dažu gadu laikā izdevās pārdot smieklīgi maz motociklu. Honda, salīdzinot ar Harley, izpelnījās nabagu motocikla tēlu, turklāt izrādījās, ka Hondas piedāvājums neatbilda amerikāņu priekšstatiem par to, kādam jābūt īstam mocim. Tie nebija radīti gariem ceļa gabaliem un lielam ātrumam, un pie šādas slodzes vēl arī radās problēmas ar eļļu. Izbrāķētie motocikli bija jāsūta atpakaļ uz Japānu, kas nebija lēti. Bet Honda tomēr neatkāpās no domas iekarot lielo Amerikas motociklu tirgu.

Harley-Davidson Avots flickr.com

Honda Super Cub Avots flickr.com

Nejaušība. Honda ražoja arī mazos, mopēdiem līdzīgus braucamos Super Cub. Arī tie bija ievesti Amerikā, bet vairāk gan salonu piepildīšanai, jo neviens nopietni necerēja, ka kāds gribētu tos pirkt. Super Cub bija plaši izmantoti Japānas lielpilsētās, jo ar tiem varēja ātri nogādāt preces pa šaurajām, cilvēku un mašīnu pārblīvētajām ieliņām, un tie bija ļoti atšķirīgi no Amerikā iecienītajiem lielajiem un varenajiem motocikliem. Tā kā Amerikas Hondas dīleriem klājās arvien grūtāk, tika pieņemts lēmums atļaut darbiniekiem izmanot Super Cub darba vajadzībām – lai ērtāk pārvietoties par pilsētu. Vienam no darbiniekiem īsta kaislība bija braukt par līkumotiem, kalnainiem un dubļainiem ceļiem, un, izrādījās, ka tam labi derēja Super Cub.  To ievēroja un sāka dēvēt par netīro baiku (dirty bike), un cilvēki sāka tos pirkt kā viegli vadāmus visurgājējus. Lielveikalu ķēde Sears piedāvāja Super Cub pārdošanai izmantot savus katalogus. Dīleri bija spiesti tam piekrist – kaut vai tikai tāpēc, lai varētu nomaksāt rēķinus. Taču, pieaugot pieprasījumam pēc Super Cub, Hondas stratēģi ļoti lēnām un negribīgi saprata, ka tieši tā ir lielā iespēja un Amerikas tukšā niša. Viņi koncentrēja stratēģiju tieši uz Superb Cub, nodefinēja mērķa pircējus – bezceļu braucējus, – un sāka baikus pārdot sporta veikalos.

Mācības biznesam

…ir divas. Pirmā mācība – stratēģija rodas no diviem avotiem. Viens ir rūpīgi izplānota iespēja (kāda arī bija Hondas sākotnējā politika) – to dēvē par apzināto stratēģiju. Otra stratēģija var rasties no negaidītām, neparedzētām iespējām, kas parasti dzimst tad, ja, realizējot pirmo stratēģiju, rodas problēmas. To dēvē par  spontāno stratēģiju. Spontānās stratēģijas gadījumā panākumus nosaka tas, cik elastīgi pārmaiņām būs vadītāji, vai un kā tiks pārdalīti resursi no plānotās uz spontāno stratēģiju.

Otrā mācība. Pētnieks Amar Bhide grāmatā Origin and Evolution of New Business secina, ka 93% no visiem veiksmīgajiem biznesiem ir kompānijām, kas atteikušās no sākotnējās, apzināti izplānotās stratēģijas. Citiem vārdiem sakot – veiksmīgās kompānijas uzplaukst ne tāpēc, ka tām bijusi laba sākotnējā stratēģija, bet tāpēc, ka tām vēl bija atlikusi nauda un enerģija, lai mēģinātu vēlreiz – pēc tam, kad plānotā stratēģija bija izgāzusies. Līdz ar to otru mācību var formulēt arī tā – laba investīcija ir pacietīga attiecībā uz izaugsmi, bet nepacietīga attiecībā uz peļņu.  Proti, veiksmīgi uzņēmumi netiecas strauji izaugt pārāk lieli, tie vispirms tiecas nopelnīt.

Tas, ka Hondas finanses Amerikas iekarošanas pirmajā posmā bija ļoti ierobežotas, piespieda kompāniju atteikties no sākotnējās biznesa izaugsmes stratēģijas, un, lai vispār izdzīvotu, koncentrēties uz peļņu ar Super Cub.

Mācības dzīvei

Esi atvērts iespējām un eksperimentiem. Jaunībā mums mēdz būt simtprocentīgi skaidra vīzija, kur un cik ātri gribam nokļūt, kam jābūt sasniegtam līdz, piemēram, trīsdesmit gadiem. Tomēr, ja pārāk akli sekojam stratēģijām un vīzijām, mēs aizveram savu prātu un izslēdzam jutīgumu pret iespējām, ko rada negaidīti pavērsieni un nejaušības (kas patiesībā varbūt nemaz nav nejaušības, bet to mēs ieraugām tikai pēc tam!). Kamēr izzini sevi, droši ļaujies eksperimentiem, maini un pielāgo savas stratēģijas dzīves pārmaiņām un piedāvājumiem. Pārmaiņas gan nekad nav vieglas un bieži sev gribēsies teikt – es labāk palikšu tepat, kur viss ir zināms un liekas tik drošs. Taču tāda domāšana ir bīstama – tu riskē kādu rītu pamsoties, spogulī ieraudzīt nogurušu seju ar jautājumu “ ko es daru savu dzīvi?”…

Sabalansē savas laika, enerģijas un uzmanības investīcijas. Nesteidzies un neatliec investīcijas tev nozīmīgās attiecībās ar aizbildinājumu, ka visu kompensēsi mazliet vēlāk. Mēs biežāk ieguldām sevi tur, kur redzam ātrāku atdevi – darbā ar lielisku karjeras iespēju, labu atalgojumu un dažādiem bonusiem. Protams, jo tas dod mums skaistu, komfortablu un apskaužamu dzīvi tūlīt! Un šķiet, ka draugi, ģimene, vecāki – viņi pagaidīs. Turklāt viņi nekad nepieprasa tavu uzmanību un enerģiju skaļi un uzstājīgi. Viņi tevi atbalsta, līdz palēnām klusi un nemanāmi pazūd no tavas dzīves. Un to tu atklāsi tikai tad, kad viņi būs visvairāk vajadzīgi… Veiksmīga dzīve nav iedomājama bez harmonijas un līdzsvara, tāpēc izvērtē savus laika, enerģijas un uzmanības ieguldījumus vismaz tikpat uzmanīgi kā riskus biznesā.

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!