Izaugsme, Nauda | Monday, www.bigstockphoto.com

Kur ņemt naudu lieliskai idejai? Kickstarter

Latvijā Kickstarter vārds pagājušo nedēļ izkanēja sociālajos mēdijos, kuri jusmīgi apsveica latviešu start-up uzņēmumu ar bezpilota lidaparāta “Airdog” idejas veiksmīgo finansējuma kampaņu ASV. Kas ir šis brīnumainais naudas maiss Kickstarter? Vai 21. gadsimta ēnu banka? Vai nākamo inovāciju testa platforma?

Te, Monday prāt, piecas lietas, kas jāzina par Kickstarter.

Kickstarter ir pūļa finansējuma kompanija, kas bāzējas ASV Ņujorkas piepilsētā, un pakļaujas 2012. gadā Amerikas valdības akceptētam likumprojektam Job’s Act (Jump-start Our Business Start-ups), kas paplašina uzņēmējdarbības iespējas piesaistīt finansējumu. Ideja ir sekojoša – Kickstarter publicē savā interneta vietnē idejas komercializācijas piedāvājumu un aicinājumu “samest naudu” idejas realizācijai, kura patīk pūlim. Cilvēkus, kas “ investē” idejā sauc arī par donoriem. Donori par savu ieguldījumu saņem dažādus iepriecinājumus– gan paldies vēstuli no saņēmējiem, gan jaunā produkta vai pakalpojuma dāvanu, kā arī atskaites, kā finansējums tiek izlietots

Tomēr tā nebūt nav viegla nauda.

  1. Tas nav tikai par naudu. Sākotnēji Kickstarter bija vietne, kur radošie cilvēki meklēja finansējumu savām filmām, mūzikas albumu izdošanai vai koncerttūrēm. Tagad tas ir paplašinājis savu ekspertīzes laukumus – no tehnoloģiskām inovācijām līdz pat mācību kursiem un savā ziņā sociāli nozīmīgiem projektiem kā, piemēram, jauna sieviešu tēla izstrāde video spēlēm. Kickstarter ir lielisks piemērs, kā dažādas nozares – šajā gadījumā finanses un mārketings parkāpj robežas un satiekas. Kickstarter vietnē cilvēki par ideju balso ar savu naudu. Daži veiksmīgie Kickstarter finansētie start-up uzņēmumi iesaka pat virzīt vienas (produkta) idejas dažādas variācijas, tādējādi šeit savā ziņā notiek tirgus tests labākajai idejai. Liela nozīme idejas izpaltīšanā ir arī draudzīgiem medijiem, kas regulāri interesējas par šo vietni, lai pirmie atklātu spilgtas idejas un karstos trendus.
  1. Nopietni sagatavošanās darbi. Lai atvēsinātu ar savām idejām pārņemtu inovatoru aizrautību ātri tikt pie naudas, jābrīdina par Kickstarter nopietno atlasi – proti, tikai 25% no iesniegtajiem projektiem saņem Kickstarter ekspertu “zaļo gaismu” un tiek ielaisti vietnē “vākt” finansējumu. Nekas nenotiks, ja tava ideja nebūs cilvēkiem vajadzīga. Tāpēc pirms liec savas cerības uz Kickstarter, pārbaudi to pati pie saviem paziņām, sociālo tīklu sekotājiem un …. pilnīgiem svešiniekiem. Un vēlreiz pārlasi veco labo Karnegi grāmatu Kā iegūt draugus un ietekmēt cilvēkus. Visi talantīgie inovatori jūtas kā pusaudži jaunajā skolā pirmajā pusdienošanas pātraukumā – neviens ar viņiem nesēž pie viena galdiņa un viņi paši ir pārāk kautrīgi, lai pievienotos lielam pulkam. Tomēr, ja gribi atbalstītājus, tev jāiemācās runāt par savu ideju un klausīties atsauksmes. Pie tam, ja tu gribi savākt pēc iespējas lielāku finansējumu, tev būs jāsasniedz ne tikai tie, ar kuriem tu draudzējies un kuri ir tev savā ziņā līdzīgi, bet pilnīgi sveši cilvēki….Turpinot līdzību ar pusaudzi, tev jāāpanāk, lai pie tava galdiņa pulcējas gan hipsteri, gan karsējmeitenes, gan nūģi, un viņus vieno kaut kas kopīgs – vajadzīga vai iedvesmojoša ideja.
  2. Izcelties. Viens no nozīmīgākajiem sagatavošanās darbiem būs pirmā uzruna iespējamiem investoriem – tavas idejas video stāsts. Ievēro noteikumus – tam jābūt ne garākam par 4 minūtēm. Ņem vērā, ka vienlaicīgi Kickstarter vietnē tiek virzītas ap 8000 idejas. Tāpēc, lai tava ideja atšķirtos, liktos nozīmīga un būtu dzīvotspējīga, video vēstījumam jābūt gan radošam un personīgi aizrautīgam, gan labā tehniskajā izpildījumā. Tam jābūt kā pozitīvam vīrusam, kas ar tavu entuziasmu aplipina svešus cilvēkus. Un tad var sākties ķēdes reakcija, kad cilvēki sāk ne vien dalīties ar tavu ideju, bet arī ticēt tai, ieguldot tajā savu naudu. Ja esi nokļuvusi Kickstarter, atbalsti savu kampaņu arī citos medijos un sociālajos tīklos, aicinot savus fanus apmeklēt Kickstarter vietni.
  3. Kur rodas nauda. Parasti Kickstarter  vietnē idejas savāc no 5000 līdz 500 000 dolāru (ir gadījumi, kad ir investēti 10 miljoni dolāri). Vairums finansējuma nāk no pūļa. Kickstarter nav biezie investori, kas jāpārliecina ar iespaidīgām ienākošajām naudas plūsmām (bet, protams, tev jābūt izmaksu kalkulācijām, lai tu zinātu, cik naudas tev vajag, lai uzsāktu idejas pārvēršanu realitātē). Tie, kas tevi finansēs ir tādi paši cilvēki kā tu pati – bez lielas naudas. Vēl jāņem vērā, ka Kickstarter “investori” ir tā dēvētie “agrie adapteri” (early adapters), kas bieži vien pat mazāk pērk pašu produktu (vai tā funkcionalitāti), bet vairāk – iespēju piedzīvot ko jaunu vai pat iespēju ietekmēt “pasauli”. Daļa finansējuma nāk no Kickstarter dibinātāju personīgiem, bet nu jau gana plašiem kontaktiem, kā arī draudzīgiem uzņēmumiem, kas regulāri seko Kickstarter iesniegtajām idejām.
  4. Ne visiem veicas. Kickstarter ir pārbaudījis teicienu “ja veicas, tad ātri. Ja zaudē, tad ātri”. Tas, vai tava ideja tiks pie finansējuma, būs skaidrs jau pirmajās “izsoles” dienās. Kickstarter vietnes līdzšinējā efektivitāte ir 40%, kas nozīmē vien 40% no vietnē virzītajiem projektiem iegūst vēlamo jeb mērķos noteikto finansējuma apjomu (jāatzīmē, ka Kickstarter vērtējot ideju, rekomendē arī mērķa finansējumu, kas salīdzinot ar citām, līdzīgam vietnēm, ir lielāks). Ja trīsdesmit dienās nepieciešamā nauda netiek savākta, tas gan vēl nozīmē, ka ideja ir neveiksmīga. Varbūt prezentācija nebija aizraujoša, varbūt tu nebiji labi sagatavojusies – izpētījusi, kā strādā Kickstarter vietne, kādi un kāpēc ir veiksmes un neveiksmes stāsti.

 

Lai mums izdodas!

Vairāk par crowdfunding jeb pūļa finansējumu uzzini Monday intervijā ar Braienu Mīss (Brian Meece), vienu no ASV crowdfunding uzņēmuma dibinātājiem

One Komentārs

  1. Baiba Vanaga
    02/07/2014 10:12 | Saite

    Tā tiešām ir ideāla inovāciju testa platforma. Tā ir iespēja noskaidrot vai ideja būs dzīvotspējīga.
    Ideja kurai ir jādzīvo – saņems naudu, lai dzīvotu!

2 Trackbacks

  • […] filmas pabeigšanai pietrūka pavisam nedaudz, es ieliku savu projektu Kickstarter (lasi vairāk šeit, – red. piezīme). Mums vajadzēja 42 tūkstošus, un savācām mazliet vairāk par 50 […]

  • By Silverness | Pearltrees on 04/07/2014 at 15:43

    […] Kur ņemt naudu lieliskai idejai? Kickstarter | Monday […]

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!