Izaugsme, Vadīt | Monday, foto-www.bigstockphoto.com

Kas tev jāzina par nākotni…

Lasot ārzemju ekspertu viedokļus par nākotni darba tirgū, daudzi mūsējie darba devēji iesmej, atmet ar roku un saka – mēs esam desmit gadus iepakaļ, mums tas vēl kādu laiku nedraud. Tomēr nē – pārmaiņas jau klauvē pie durvīm. Lūk, ko par trendiem, ko gaidīt, saka mūsu pašu karjeras un personāleksperti.

Profesijas nāk un iet.

Santa Līce-Krūze, uzņēmumu grupas www.draugiem.lv personālvadītāja – … dzimst jaunas profesijas. Pirms četriem gadiem nebija tādas profesijas kā sociālo kontu apkalpotājs. Pirms diviem gadiem nebija satura mārketinga speciālistu. Tagad esam sapratuši, ka tās ir atsevišķas specialitātes, ka tās nevar apvienot un savietot. Kas būs vēl pēc diviem gadiem?

Daiga Ērgle, Airbaltic Vecākā viceprezidente cilvēkresursu vadības jautājumos. – …analītiskie darbi nemitīgi virzās projām no Eiropas – uz Āziju, Indiju, citām mazāk attīstītām valstīm. Nemaz nerunājot par tehnoloģiju attīstības tempu, kas diezgan neatlaidīgi liek saprast, ka daļa darbu tuvākajos piecos, desmit gados vai nu stipri saruks vai izzudīs pavisam. (Piemēram, lielveikalu kasieri – jau tagad arī Rīgā dažviet pircējs ne vien pats izvēlas preces, bet pats arī norēķinās par tām. Nākamie rindā uz izzušanu varētu būt restorānu apkalpotāji, taksometru šoferi). Tādēļ radošums un inovācijas spēja ir kompetences, kuras šodien ikvienam vērts attīstīt jau kopš agras bērnības.

Organizāciju optimizācija, kas pieprasa starpnozaru prasmes

Zanda Šmate, Statoil Fuel & Retail Latvia Biznesa atbalsta direktore. -… amatu saturs mainās, kam seko arī nepieciešamība pēc darbinieka, kuram piemīt vairākas atšķirīgas kompetences, kuras līdz šim tradicionāli netika meklētas vienā cilvēkā. Piemēram, grāmatvedis ar labām IT zināšanām vai arī – analītisks un vienlaikus radošs pārdošanas atbalsta speciālists. Darbinieku skaits uzņēmumos samazinās, pateicoties tehnoloģijām, tāpēc esošo darbinieku pienākumi kļūst kompleksāki un daudzpusīgāki – tas arī nosaka vajadzību pēc šīm dažādajām prasmēm.

Tuvojas darbaspēka deficīts

Pārsla Baško, Rimi Baltic Group Personāla un vadības attīstības direktore– …ņemot vērā demogrāfijas kontekstu un jēgas meklējumu aktualitāti, uzņēmumiem tas nozīmē mainīt domāšanas pieeju. Pirmkārt, tā vietā, lai uzņēmuma iekšienē meklētu atsevišķus talantīgus un vērtīgus cilvēkus, ir jāpieņem, ka ikviens ir talantīgs. Jāmācās meklēt, atpazīt un izkopt šos talantus. Otrkārt, vēl vairāk pieaugs vadītāja loma procesos. Līdz šim vadītajs bija vairāk atbildīgs par cipariem, nevis cilvēkiem, kas piepilda šos ciparus, bet tagad vadītājam būs jāiemācās pacelt vienādā prioritātē finansiālos rezultātus un darbiniekus.

Aigars Zelmenis, dizaina uzņēmuma Krassky vadītājs. – … cīņa par labajiem darbiniekiem ir sākusies. Un tieši šī cīņa par talantiem visu saliks pa plauktiņiem. Mēs sen vairs neesam tikai Latvija. Visi, kas aizbraukuši uz Īriju un Lielbritāniju, joprojām ir mani potenciālie darbinieki. Ja es gribu piesaistīt labu darbinieku, man jadomā kategorijā – es kā darba devējs tieku salīdzināts un tātad konkurēju ar Londonu, Berlīni, Amsterdamu.

Darbs vairs nebūs darbs…

Andželika Berga, personālvadības speciāliste. – … darba tirgū ir ienākusi jauna paaudze un šai paaudzei ir citas darba vides prasības. Viņi grib vairāk baudīt dzīvi. Viņi negrib strādāt no 8 – 17, viņiem ir cits dzīvesstils. Viņi ir gatavi strādāt no, piemēram, no 9 – 12, un tad kaut visu vakaru. Tāpēc ir jādomā, ka integrēt viņu dzīves stilu darbā. Šī paaudze negrib strādāt rutīnas darbu, īpaši IT un radošie cilvēki. Viņi būs lojāli savai profesionālai darbībai ne darba devējam, tāpēc jēgpilns un aizraujošs darba saturs būs primārāks par stabilu uzņēmumu.

Jaunas attiecības starp vadību un darba ņēmējiem

Arta Biruma, Eiropersonāls personālatlases speciāliste. -… līdz ar millenium paaudzes ienākšanu darba tirgū esam nonākuši tā dēvētajā zaļajā spirāles lokā, kur fokuss ir “es” (iepretim iepriekšējam “mēs” un oranžajam produktivitātes laikmetam). To raksturo kopiena, vienlīdzība, jūtas, jūtīgums, pasaules resursu taisnīga sadale, sadarbība un vienprātība, godīgums un atvērtība. Lai arī šobrīd kā pelnošākie dominē tehnoloģiju biznesi, daudzi paredz, ka drīz cilvēka resurss būs svarīgāks par tehnoloģijām, un uz cilvēku orientēts bizness sāks pelnīt vairāk, nekā tehnoloģiju un resursu bizness.

Ansis Jurģis Stabingis, psihoterapeits.– …. kas notiks? Korporācijas attīstīs jaunas, gudrākas metodes, kā iesaistīt darbiniekus – būs lielāki bonusi, elastīgāki vadītāji… Katrā ziņā motivēt cilvēkus strādāt korporācijās būs aizvien grūtāk. Pagaidām korporācijas uztur pie dzīvības arī tas, ka darbiniekiem pašam parasti izveidojas tendence saglabāt organizāciju, būt sistēmā. Tomēr skaidrs, ka korporācijām būtu apzināti jāmainās, jo jaunais darba ņēmējs ir cita, atšķirīga paaudze. Iespējams (vai vismaz – cerams) domāšanā veselīgāka un iekšēji kvalitatīvāka paaudze, kas ir zaļāki, labāk apzinās sevi, biežāk uzdot sev būtiskus jautājumus: “Kur es esmu šajā sistēmā? Vai es iesaistos un kāpēc? Ko es daru ar savu dzīvi?”

Mācamies frīlanseru ekonomiku

Andželika Berga, personālvadības speciāliste. – …. nozīmīgu nākotnes trendu noteiks darbaspēka deficīts. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem būs jāiemācās dalīties ar darbiniekiem. Turpināsies resursu optimizācija, kas arvien vairāk pieprasīs projektu darbus, līdz ar to uzņēmumiem būs jāiemācās komplektēt, koordinēt un vadīt projektu grupas no frīlanseriem.

Zlata Elksniņa-Zaščirinska, PricewaterhouseCoopers vadītāja Latvijā. – …Mūsdienās viss tik ātri mainās – prasmes noveco, profesijas izzūd. Vai kā profesionālis vari godīgi paskatīties uz sevi no malas un izvērtēt – vai es būšu pieprasīts rīt un parīt? Kuras manas prasmes un kompetences drīz vairs nebūs derīgas? Ko likšu vietā? Vai vari pieņemt šodien, ka rīt jau tev būs pašam par sevi jāparūpējas? Vai vari iedomāties, ka pašai būs jāparūpējas radīt sev darbu? Iespējams, ka uzņēmumiem arī būs izdevīgāk dot priekšroku īslaicīgām darba attiecībām, balstītām uz projektu vadīšanu. To sauc par freelancer ekonomiku – kad daudziem no mums būs jāiemācās, finansu valodā runājot, būt likvīdiem – būs jāmāk sevi “pārdot”, turklāt vairākiem darba devējiem vienlaikus, pašorganizēties, lieliski plānot un patiešām uzņemties atbildību par sevi. Būs jākļūst uzņēmīgiem. Un labāk veiksies tiem, kas pēc dabas ir mazliet izsalkuši, ziņkāri, gatavi mācīties un uzņemties risku.

Visi citāti no Monday intervijām

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!