Izaugsme, Promo | Monday, foto- www.stokpic.com

Hoperi – kas tie tādi?

Attiecībā uz karjeru Tu droši vien esi neskaitāmas reizes dzirdējusi šo padomu– esi prātīga, nelēkā pa darbiem, sakod zobus, bet noturies vismaz divus gadus vienā vietā, nebojā savu CV. Taču arvien biežāk darba devēji un atlasītāji saņem CV no tā dēvētajiem hoperiem jeb darba lēkātājiem jeb seriālajiem darbiniekiem. Par tipiskiem hoperiem tiek uzskatīti millenium jeb y paaudzes pārstāvji (dzimuši pēc 1982. gada), kuri vienā darba vietā paliek no 6 mēnešiem līdz diviem gadiem (arvien retāk).

Monday kopā ar izaugsmes kouču, personālatlases kompānijas Talentor partneri Katrīnu Ošleju meklē atbildes – kāpēc hoperi lekā, kā hoperiem sevi vadīt un kāpēc tomēr viņi ir noderīgi uzņēmumiem?

katrina

Kopumā attieksme pret hoperiem nav pozitīva, un darba devēji nelabprāt ņem tos, kuriem CV ir pārāk biežas darba maiņas. CV jau runā pats par sevi, un ja tavā CV acīmredzams, ka esi tā saucamais hoperis, tad tev jabūt laimīgam, ka tu vispār tiec uzaicināts uz pārrunām. Uzņēmumu personālvadītāji un atlasītāji ir norūpējušies, lai kandidāts, kas tiek pieņemts darbā, būtu ilgtermiņa risinājums, jo darba devējam tās milzīgas izmaksas – sludinājums, atlasītāja ieguldījums, apmācītāji un darbā ievadītāju laiks un pūles.

Kāpēc hoperi ir tādi?

Dažos CV var redzēt, ka ik pēc noteikta laika cilvēks maina darba vietas – paiet gads un viņš atkal meklē ko jaunu. Iemesli var būt dažādi. Iespējams, viņam vajag jaunus stimulus, parādās jaunas interses, ir izteikta vajadzība pēc dažādības. Šis ir arī mans gadījums. Arī es karjeras sākumā biju hoperis. Atskatoties atpakaļ savā biogrāfijā, redzu, ka mans periods vienā darba vietā ir bijis viens gads. Tā tas turpinājās līdz nodibināju savu uzņēmumu un vairs nebija ne vajadzības, ne motivācijas lēkāt -darbs vairs nebija tāda rutīna, tas ir ļoti dažāds, un es varēju realizēt savu vajadzību pēc dažādības un pārmaiņām. Tas, kas man palīdzēja, bija darba saturs, atbildība un iespēja pašai organizēt savu darbu.

Cits, bet arī tipisks iemesls, kāpēc notiek pāreja no darba uz darbu, ir brieduma trūkums. Jauni cilveki neapzinās, ko vēlas savā dzīvē, nav atraduši patieso vizīju par savu nākotni, tāpēc viņi izmēģina dažādas lietas un vāc dažādas pieredzes, lai saprastu, kas varētu būt viņa īsta vieta. Šajā gadījumā visbiežāk ir divi aiziešanas iemesli. Pirmais – attiecības ar tiešo vadītāju, kurš nav pievērsis pietiekamu uzmanību jaunajam darbiniekam. Jaunie darbinieki bieži vien tiek pamesti, lai kuļās, kā var. Viņiem nedod regulāru novērtējumu. Visi vēlas uzmanību un sajūtu, ka viņi augs un attīstīsies, apgūs jaunas prasme. Otrs iemesls ir darba saturs.

Vēl kāda situācija. Mums darbā ir kolēģe, kura pēc CV izskatās pēc hopera un uz pirmo acu uzmetienu tas CV neizskatās labi. Taču iedziļinoties, saprotam, ka tie apstākļi bija no viņas neatkarīgi. Viņas stāsts varētu būt diezgan tipisks – krīzes laikā viņai samazināja algu tādā apmērā, ka viņa nevarēja ar to izdzīvot. Nākamais darbs bija uz noteiktu laiku, kamēr kolēģe bija bērna kopšanas atvaļinājumā. Ja mēs neiedziļināmies iemeslos, kāpēc darbs tiek mainīts, mēs varam palaist garām labu darbinieku.

Taču arī starp senioriem ir hoperi. Viņu tipiskais stāsts – cilvēks ir nostrādājis 15 un vairāk gadus vienā darba vietā, un krīzes laikā ir atlaists. Un tagad viņš mētājās, jo nevar atrast ne savu vietu, ne sevi. Viņš visus darbus salīdzina ar “veco” darbu, taču nekur nejūt piederību, jo nekur nav tik labi.

Ko darīt?

Tu esi jauns un tu vēl īsti nezini, ko gribi, taču gribi pamēģināt dažādas pieredzes! Veselīgāk būtu pieteikties dažādās prakses vietās.

Ja esi hoperis pirmais noteikums – būt godīgam savā CV par visām darba vietām, jo dažādu datu pieejamība agrāk vai vēlāk atklās, ja būsi melojis vai noklusējis. Un, ja tevi uzaicina uz atlases interviju, esi atklāts un vaļsirdīgs par iemesliem, kāpēc tie darbi mainās. Zini – pretējā puse ļoti labi jūt, kad tiek aizmālētas acis. Negodīgums un pusmelošana ir sliktākais, kas var būt.

Tipiska situācija, kad darbinieks ātri pēc pieņemšanas darbā, tomēr vēlas no tā aiziet, ir paviršība, pieņemot darba piedāvājumu. Cilvēks vienkārši nav iedziļinājies piedāvājumā. Un tad pēkšņi izrādās, ka esmu pieteicies negodīgā uzņēmumā, kā darba saturs nav tāds un ka uzņēmuma vērtības ir pilnīgi man nepieņemamas. Taču to varēja noskaidrot pirms pateikt “jā” – pajautā sociālajos tīklos, paziņām, izpēti uzņēmumu rūpīgāk, uzdot jautājumus atlases intervijā.

Es ieteiktu, piesakoties darbā, rūpīgāk veikt mājas darbu, izpētīt, kā man patīk šis uzņēmums, piedāvātā darba saturs, vai man patīk pakalpojums, bizness, produkts, kurus tas rada. Un, gadījumā, ja saņemta pozitīva darba devēja atbilde, lēmumu pienemšanā ieturēt pauzi un rūpīgāk apsvērt vēlreiz visus apspektus, pievēršot uzmanību arī tādiem, kā man patika tiešais vadītājs (parasti tiešais vadītājs intervē kandidatus vai aktīvi piedalās atlasē).

Un tiem jaunajiem cilvēkiem, kas grasās mainīt darbu, kārtīgi apsvērt – vai tas nav tikai mirkļa impulss. Kad pirmais impulss rodas, apstājies, pārliecini sevi un iedot sev iespēju vēl pamēģināt. Katra adaptācija ir vismaz pusgads, ja tu neiedosi to iespēju mācīties adaptēties, visu laiku tev var parādīties šķēršļi un grūtības, kuras tu nemācēsi saprast un risināt.

Saprast hoperi…

Būtībā intensīvie darba mainītāji nesamierinās ar lietām, kas ir organizācijā. No vienas puses tas ir pozitīvi, jo viņi pastāv par savām vajadzībām, no otras puses viņiem trūkst pacietība, viņiem izturēt ir grūtāk, kas citiem nāk vieglāk. Šie cilvēki nebūt nav laimīgi, parasti viņi ir piekusuši un nelaimīgi, kad atkal viņiem ir jamaina darbs. Taču, ja tomēr hoperis izlemj aiziet, tālredzīgs vadītājs mācēs izmantot hoperi gudri. Piemēram, veiks ar viņu exit interviju, lai ne vien izprastu iemeslus, kāpēc viņš (viņa) iet prom, bet arī lai identificētu uzņēmuma vājās vietas, kas varētu arī demotivēt citus, un risināt, lai turpmāk citi neietu prom dēļ šī paša iemesla.

 

Nākamajā rakstā par to, kā hoperim sevi mārketēt un kā uzņēmumam hoperus labāk izmantot

 

Uzzini vairāk arī par Millenium paaudzi darbā

Atstāj komentāru

Tavs e-pasts nebūs pieejams publiski.

Aizpildi kontaktinformāciju šeit:

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

+

Monday.lv esam radījuši tev!

Ja tev tas patīk, pievienojies mūsu atbalstītājiem!